| Zoek opnieuw

5. Toeslagen Intermediairs

Toeslagen Intermediairs Zorg

Zowel voor wat betreft de aanvraag als de wijziging van een zorgtoeslag zijn intermediairs op basis van het gemiddelde iets meer tevreden dan in 2016. Het percentage neutraal tot zeer tevreden is ook licht gestegen.

Als we de onderliggende aspecten bekijken, dan zien we dat Toeslagen Intermediairs op de meeste aspecten iets hoger scoren dan afgelopen jaar. De duidelijkheid wordt beter beoordeeld dan de snelheid, hoewel het oordeel over de snelheid verbeterd is.

Het aantal waarnemingen over de duidelijkheid van het papieren aanvraagformulier is te klein om conclusies aan te verbinden.

 2016201720162017
Toeslagen intermediairs Zorggemiddelde (5-puntsschaal)gemiddelde (5-puntsschaal)% neutraal tot zeer tevreden% neutraal tot zeer tevreden
Duidelijkheid aanvraagformulier*3,93,8100%91%
Duidelijkheid aanvraagprogramma43,998%94%
Duidelijkheid wijzigingsprogramma3,63,887%95%
Snelheid afhandeling aanvraag33,172%80%
Snelheid afhandeling wijziging2,93,275%85%

* kleine basis, resultaten zijn indicatief n<50

Toeslagen Intermediairs Huur

Het oordeel van Toeslagen Intermediairs over het proces rond wijzigingen huurtoeslag is gestegen. Zowel het gemiddelde als het percentage neutraal tot zeer tevreden is hoger dan in 2016.

Kijkend naar de onderliggende aspecten valt op dat Toeslagen Intermediairs kritischer zijn op de snelheid van afhandeling bij huurtoeslagen dan de duidelijkheid van de programma’s. Het oordeel over de snelheid is wel gestegen. Het aantal waarnemingen over de duidelijkheid van het papieren aanvraagformulier is te klein om conclusies aan te verbinden.

 2016201720162017
Toeslagen intermediairs Huurgemiddelde (5-puntsschaal)gemiddelde (5-puntsschaal)% neutraal tot zeer tevreden% neutraal tot zeer tevreden
Duidelijkheid aanvraagformulier*3,73,5100%93%
Duidelijkheid aanvraagprogramma3,73,895%97%
Duidelijkheid wijzigingsprogramma3,73,793%95%
Snelheid afhandeling aanvraag2,83,168%81%
Snelheid afhandeling wijziging2,93,274%85%
* kleine basis, resultaten zijn indicatief n<50

Toeslagen Intermediairs Kinderopvangtoeslag

De tevredenheid over het proces van de kinderopvangtoeslag is iets gestegen, zowel wat betreft de aanvraag als wijziging. Ook het percentage neutraal tot zeer tevreden intermediairs stijgt. Ruim driekwart van de intermediairs is neutraal tot zeer tevreden, zowel over het proces rond wijziging als het proces rond aanvraag.

Bij de onderliggende aspecten blijft het oordeel over de duidelijkheid van de programma’s min of meer gelijk. Men is meer tevreden over de duidelijkheid van de programma’s dan over de snelheid van afhandelen, hoewel het oordeel over de snelheid wel gestegen is. (Het aantal waarnemingen over de duidelijkheid van het papieren aanvraagformulier is te klein om conclusies aan te verbinden).

 2016201720162017
Toeslagen intermediairs Kinderopvangtoeslaggemiddelde (5-puntsschaal)gemiddelde (5-puntsschaal)% neutraal tot zeer tevreden% neutraal tot zeer tevreden
Duidelijkheid aanvraagformulier*3,13,474%88%
Duidelijkheid aanvraagprogramma3,73,793%92%
Duidelijkheid wijzigingsprogramma3,63,690%89%
Snelheid afhandeling aanvraag2,8365%71%
Snelheid afhandeling wijziging2,73,158%77%
* kleine basis, resultaten zijn indicatief n<50