Gemiddeld vindt 82% de afhandeling door de Belastingdienst neutraal tot zeer snel. Vooral ondernemers zijn erg tevreden. Toeslaggerechtigden zijn het minst tevreden met de snelheid van afhandeling.
Zowel Particulieren (92%) als Fiscaal Dienstverleners (98%) vinden het aangifteprogramma (zeer) duidelijk tot neutraal.
Gemiddeld 6% vindt het aanvraagformulier of –programma voor toeslagen (zeer) onduidelijk. Bij Toeslaggerechtigden is dit hoger (15%).
Door meer dan 90% van de ondernemingen worden de aangifteprogramma’s voor loonheffing (99%), omzetbelasting (95%) en vennootschapsbelasting (92%) als neutraal tot (zeer) duidelijk ervaren, het programma voor inkomstenbelasting iets minder (87%) .
Van de particuliere belastingplichtigen die elektronisch aangifte doen, staat 96% neutraal tot (zeer) positief tegenover de vooraf ingevulde aangifte.
Van de Particulieren die bij het invullen van hun aangifte gebruik hebben gemaakt van de vooraf ingevulde gegevens, is 96% (zeer) tevreden tot neutraal.
VRAAG: Op welke manier heeft u de beschikking gelezen of geraadpleegd?
Bij alle doelgroepen is de website van de Belastingdienst veruit de belangrijkste primaire informatiebron (gemiddeld 61%), bij Ondernemingen gevolgd door fiscaal dienstverleners (24%), bij Fiscaal Dienstverleners door de Helpdesk Intermediairs (14%).
De website van de Belastingdienst / Toeslagen is voor Toeslaggerechtigden het belangrijkste kanaal (70%), op afstand gevolgd door de BelastingTelefoon (12%).
In de twaalf maanden voorafgaand aan het onderzoek heeft gemiddeld 78% van de ondervraagden contact opgenomen met de Belastingdienst. Vooral Particulieren (55%) en Toeslaggerechtigden (61%) nemen minder contact op dan gemiddeld.