84 resultaten gevonden die voldoen aan uw selectie

Imagokenmerken Belastingdienst

De Belastingdienst wordt het meest gezien als betrouwbaar, deskundig en streng, het minst als transparant.

Snelheid afhandeling aangiftes / aanvragen / wijzigingen

Gemiddeld vindt 82% de afhandeling door de Belastingdienst neutraal tot zeer snel. Vooral ondernemers zijn erg tevreden. Toeslaggerechtigden zijn het minst tevreden met de snelheid van afhandeling.

Manier van aangifte doen door Ondernemingen

Ondernemingen maken vooral gebruik van de website van de Belastingdienst om aangifte te doen voor de omzetbelasting (83%), inkomstenbelasting (81%) en vennootschapsbelasting (78%).

Snelheid afhandeling aangifte voor Ondernemingen

De snelheid bij afhandeling van aangifte voor Ondernemingen wordt door 87% (inkomstenbelasting) tot 99% (vennootschapsbelasting) als neutraal tot zeer snel ervaren.

Duidelijkheid aangifteprogramma voor Ondernemingen

Door meer dan 90% van de ondernemingen worden de aangifteprogramma’s voor loonheffing (99%), omzetbelasting (95%) en vennootschapsbelasting (92%) als neutraal tot (zeer) duidelijk ervaren, het programma voor inkomstenbelasting iets minder (87%) .

Moeilijkheidsgraad aangifteprogramma's voor Ondernemingen

Voor vennootschapsbelasting, omzetbelasting, loonheffing en inkomstenbelasting wordt het aangifteprogramma door het overgrote deel van de ondernemingen als neutraal tot (zeer) gemakkelijk ervaren.

Te maken met invorderingsmaatregelen

Gemiddeld heeft 11% in de afgelopen drie jaar te maken gehad met enige invorderingsmaatregel.

Oordeel over aanvaardbaarheid frauderen

Gemiddeld vindt 87% het (volstrekt) onaanvaardbaar als iemand doelbewust fraudeert en belasting ontduikt of een te hoog bedrag aan toeslagen probeert te krijgen. Onder Particulieren (72%) en Toeslaggerechtigden (76%) is dit wat lager.

Beeldvorming over gevolgen fraude

Als door de Belastingdienst wordt ontdekt dat iemand bewust zijn belastingaangifte of zijn aanvraag voor een toeslag niet juist heeft ingevuld, denkt gemiddeld 73% dat de gevolgen (heel) ernstig zullen zijn.

Beeldvorming over de dienstverlening door de Belastingdienst

Aan de hand van drie stellingen wordt de beeldvorming over de dienstverlening door de Belastingdienst uitgedrukt in één getal (variërend tussen de 1 en de 5, waarbij 1 = zeer negatief en 5 = zeer positief).