De Belastingdienst wordt het meest gezien als betrouwbaar, deskundig en streng, het minst als transparant.
Gemiddeld vindt 82% de afhandeling door de Belastingdienst neutraal tot zeer snel. Vooral ondernemers zijn erg tevreden. Toeslaggerechtigden zijn het minst tevreden met de snelheid van afhandeling.
Gemiddeld vindt 95% van de Douaneklanten die een elektronisch systeem gebruiken, de betrouwbaarheid van die elektronische systemen (ruim) voldoende of neutraal.
Gemiddeld is 94% van de Douaneklanten die een elektronisch systeem gebruiken, neutraal tot (zeer) tevreden gestemd over het hele proces van aangifte en afwikkeling.
Douaneklanten beoordelen de afhandeling van periodieke aangiftes (95%) en de dagelijkse transporten (92%) over het algemeen als neutraal tot (zeer) snel.
Gemiddeld is 87% van de Douaneklanten en Expediteurs neutraal tot (zeer) tevreden over de manier waarop de Douane controles uitvoert.
Expediteurs en douaneklanten ervaren de controlemedewerker van de Douane in ruime meerderheid (gemiddeld 95%) als neutraal tot (zeer) deskundig.
Gemiddeld is 96% neutraal tot (zeer) tevreden over de professionaliteit van de controlemedewerker van de Douane.
Douaneklanten die AEO gecertificeerd zijn, ervaren met de AEO-status vooral positieve effecten op het gebied van versterking van het imago als betrouwbare handelspartner en een hoger niveau van interne beheersing in het bedrijf.
Gemiddeld heeft 11% in de afgelopen drie jaar te maken gehad met enige invorderingsmaatregel.